Vedtægter

GKH vedtægter

 

Navn, hjemsted og formål

 

  • 1. 

Foreningens navn er Grundejerforeningen Kolt Haveby.  

 

  • 2. 

Foreningens hjemsted er Aarhus Kommune under retten i Aarhus, der er foreningens værneting.  

 

  • 3. 

Stk. 1. Grundejerforeningens formål er at varetage medlemmernes nuværende og fremtidige fælles interesser af enhver art i forbindelse med de under foreningen hørende ejendomme.  

 

Stk. 2. Grundejerforeningen er berettiget til at fremskaffe og administrere de midler, der skal anvendes til realisering af foreningens formål, herunder fastsætte nærmere regler for, hvorledes medlemmerne skal betale bidrag samt til at underskrive og lade tinglyse deklarationer med eller uden pant.  

 

Stk. 3. De af foreningen til gennemførelse af nævnte foreningsformål trufne bestemmelser er fuldt bindende for de enkelte medlemmer. Foreningen er pligtig efter påkrav at tage skøde på eventuelle vej- og fællesarealer m.v. med derpå værende anlæg.  

 

Stk. 4. Foreningens bestyrelse skal være berettiget til at udfærdige et ordensreglement. Ordensreglementet, der skal vedtages af en generalforsamling med 2/3 flertal, træder i kraft fra det tidspunkt, det er udsendt til medlemmerne.  

 

Medlemmerne og disses forhold til foreningen.  

 

  • 4. 

Stk. 1. Foreningens medlemmer er de til enhver tid værende ejere af grunde, der omfattes af områdedeklaration lyst 27.05.1975, områdedeklaration lyst 18.04.1978 og områdedeklaration lyst 17.06.1980 (deklaration for område under lokalplan 61).  

 

Stk. 2. Grundejerforeningen skal være berettiget til med 2/3 majoritet af de på generalforsamlingen mødende medlemmer at træffe bestemmelse om, at også ejere af grunde uden for foreningens område kan være medlemmer af foreningen, eller at grundejerforeningen kan sluttes sammen med en anden grundejerforening.  

 

Stk. 3. Såfremt kommunen måtte forlange det, er grundejerforeningen videre pligtig til at optage som medlemmer ejere af allerede udstykkede parceller i området og ejere af yderligere parceller, der måtte blive udstykket i områdets nærhed.  

 

Stk. 4. I øvrigt betaler hvert medlem for hver  

grund han/hun ejer, et årligt kontingent til foreningens administration og øvrige udgifter, at erlægge i én årlig rate i juli måned. Skæringsdato 1. april, således at ejeren af grunden denne dato er pligtig til at indbetale kontingentet. Kontingentet dækker regnskabsåret.  

Det årlige kontingent fastsættes af den ordinære generalforsamling.  

 

Stk. 5. I de tilfælde, hvor en andelsboligforening er ejer af et antal parceller i foreningens område, betragtes den enkelte andelshaver som direkte medlem af foreningen, såfremt hans/hendes andel udgør én andelsbolig. 

Andelsboligforeningen udgør over for grundejerforeningen en parcelforening 

 

  • 5. 

Stk. 1. Når et medlem overdrager sin grund eller én andel i en andelsboligforening svarende til én andelsbolig eller på anden måde ophører at være ejer af denne, er han fra overdragelsesdagen ophørt at være medlem af foreningen og kan intet krav rette mod dennes formue.  

 

 

 

Stk. 2. Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser over for foreningen. Samtidig hæfter den nye ejer for eventuelle restancer overfor foreningen.  

 

Stk. 3. Både den tidligere og den nuværende ejer er pligtig at anmelde ejerskiftet til foreningen ved dennes kontor, og i forbindelse hermed oplyse foreningen om den nye ejers navn og bopæl, samt den solgte ejendoms matrikelnummer.  

 

  • 6. 

Stk. 1. Foreningens medlemmer hæfter i forhold til tredjemand ikke solidarisk for foreningens forpligtelser.  

 

Stk. 2. I forhold til foreningen hæfter medlemmerne pro rate, hvilket også skal gælde for tab, som foreningen har på enkelte medlemmer.  

 

Stk. 3. Ved nye områders tilslutning til grundejerforeningen betaler ejeren af den eller de nye grunde et indskud til foreningen på kr. 3000,00 pr. grund. Indskuddet skal være betalt senest 1 mdr. efter tilslutningen.  

 

Stk. 4. Indbetaling af kontingent skal ske til den af foreningen anviste bankkonto.  

 

Stk. 5. Er et medlem mere end 5 dage i restance til foreningen, udsendes 1 rykker, samtidig med at der opkræves et rykkergebyr på kr. 200. Er beløbet ikke modtaget senest 10 dage senere, udsendes 2. rykker med ekstra rykkergebyr på kr. 200. Er beløbet ikke betalt senest 10 dage efter udsendelse af 2 rykker, sendes en sidste advarsel om, at manglende betaling inden for en frist på 10 dage vil medføre, at sagen overgår til inkasso.   

 

Stk. 6. Alle omkostninger i forbindelse med inddrivelsen betales af vedkommende restant.  

 

Stk. 7. Er restancen ikke indbetalt senest 8 dage før en generalforsamling, fortabes retten til at deltage i denne generalforsamling samt valgbarhed.  

 

 

 

Generalforsamlingen  

 

  • 7. 

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.  

 

  • 8. 

Stk. 1. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af maj måned i Aarhus kommune. Denne indkaldes af bestyrelsen med 14 dages varsel ved skriftlig meddelelse til hvert medlem under den i medlemsprotokollen opførte adresse.  

 

Stk. 2. Såfremt ekstraordinære omstændigheder (forsamlingsforbud el. lign.) medfører, at det er umuligt at afholde fysisk generalforsamling, bemyndiges bestyrelsen til at beslutte, at generalforsamling kan afholdes virtuelt. Indkaldelse til en sådan generalforsamling sker, som anført i §8, stk. 1. 

 

Stk. 3. Det påhviler det enkelte medlem at holde foreningen underrettet om enhver adresseforandring.  

 

Stk. 4. Dagsorden, der fastsættes af bestyrelsen, skal meddeles hvert medlem samtidig med indkaldelsen. 

 

Stk. 5. Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest den 1. april.  

 

Stk. 6. Sager, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning.  

På hver ordinær generalforsamling skal følgende punkter behandles:  

 

  1. Valg af dirigent. 
  2. Valg af referent og stemmetæller. 
  3. Bestyrelsens beretning for det forløbne år. 
  4. Aflæggelse af regnskab underskrevet af bestyrelsen og revisor. 
  5. Rettidigt indkomne forslag. 
  6. Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent samt de i §6, stk. 5. omtalte gebyrer. 
  7. Valg af formand eller kasserer. 
  8. Valg af bestyrelsesmedlemmer. 
  9. Valg af suppleanter. 
  10. Valg af bilagskontrollanter samt bilagskontrollantsuppleant. 
  11. Valg af revisor samt suppleant. 
  12. Eventuelt. (Herunder kan der ikke sættes forslag under afstemning). 

 

  • 9. 

Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med samme frist som den ordinære, afholdes så ofte bestyrelsen finder det nødvendigt, eller efter mindst 1/10 af foreningens medlemmer – der ikke er i restance til foreningen – til bestyrelsen indgiver skriftlig motiveret begæring med angivelse af dagsorden for den ekstraordinære generalforsamling. Når sådan begæring er indgivet til bestyrelsen, skal general-forsamlingen afholdes inden 4 uger efter dennes modtagelse.  

 

Stk. 2. Hvis ikke underskrivere svarende til 10% af medlemmerne personligt er tilstede på generalforsamlingen, kan dagsordenen nægtes behandlet af generalforsamlingen.  

 

  • 10. 

Stk. 1. Generalforsamlingen vælger en dirigent, der på generalforsamlingen afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivning. Om fornødent kan en hjælpedirigent vælges af generalforsamlingen.  

 

Stk. 2. Hvert medlem har to stemmer for hver grund han ejer, dog kan intet medlem afgive mere end 10 stemmer, uanset hvor mange grunde han ejer.  

 

Stk. 3. Afstemningen sker ved håndsoprækning med mindre generalforsamlingens flertal eller dirigenten finder, at en skriftlig afstemning vil være mere hensigtsmæssigt.  

 

Stk. 4. Stemmeafgivningen kan ske ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem eller et medlem af vedkommendes husstand. Intet medlem kan dog stemme i henhold til mere end én fuldmagt.  

 

Stk. 5. Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal, jvf. dog §4, §11 og §21.  

 

Stk. 6. Over det på generalforsamlingen passerede føres en protokol, der underskrives af dirigenten og formanden, hvorefter denne har fuld beviskraft i enhver henseende.  

 

Stk. 7. På generalforsamlingen har ethvert medlem taleret. Dog kan dirigenten begrænse taletiden pr. indlæg. 

 

 

 

  • 11. 

Stk. 1. Til vedtagelse på en generalforsamling af beslutninger, der går ud på anvendelse af de i byplanvedtægt nr. 4 for Ormslev-Kolt eller deklaration lyst 27. maj 1975, lokalplan 90, lokalplan 61 og deklaration lyst 18.04.1978 udlagte fælles grønne arealer, forandring af vedtægter eller ordensreglement, bevilling af midler ud over det til administration nødvendige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side og optagelse af lån, kræves at beslutningen vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.  

 

Stk. 2. Bestemmelsen om, at medlemmerne ikke hæfter solidarisk over for tredjemand kan kun ændres ved enstemmighed hos samtlige medlemmer.  

 

Stk. 3. Når der på en generalforsamling er truffet gyldig bestemmelse om bevilling af midler ud over de til administrationen nødvendige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side eller optagelse af lån, er bestyrelsen bemyndiget til at underskrive for foreningens medlemmer i ethvert forhold, der er nødvendigt til gennemførelse af generalforsamlingens beslutning.  

 

Bestyrelsen  

 

  • 12. 

Stk. 1. Bestyrelsen består af syv medlemmer, der vælges af generalforsamlingen.  

 

Stk. 2. Generalforsamlingen vælger bestyrelsens formand og kasserer.  

 

Stk. 3. Den valgte bestyrelse konstituerer i øvrigt sig selv med næstformand. I tilfælde af formandens frafald indtræder næstformanden som formand indtil næste generalforsamling.  

 

Stk. 4. Bestyrelsen og suppleanter vælges for to år ad gangen. I de lige år afgår formanden og to bestyrelsesmedlemmer og en suppleant. I de ulige år afgår kassereren og tre bestyrelsesmedlemmer og en suppleant. Hvis et bestyrelsesmedlem i årets løb må udtræde af bestyrelsen, skal suppleanten omgående indkaldes. Genvalg kan finde sted.  

 

Stk. 5. Bestyrelsen har ret til at ansætte og aflønne fornøden medhjælp inden for årets vedtagne budgetramme.  

 

Stk. 6. Dersom antallet af bestyrelses-medlemmer ved afgang i årets løb, og efter at suppleanterne er tiltrådt, bliver mindre end fire, er bestyrelsen pligtig til at indkalde til ekstraordinær generalforsamling jvf. reglerne i §9, stk. 1.  

 

Stk. 7. Formanden og kassereren, hvilken sidste ikke behøver at være medlem af grundejerforeningen, samt den øvrige bestyrelse modtager et årligt honorar der fastsættes af generalforsamlingen.  

 

Stk. 8. Er kassereren ikke medlem af grundejerforeningen, har kassereren ingen stemmeret i bestyrelsen. Såfremt kassereren får frafald, udpeges en midlertidig kasserer.  

 

Stk. 9. Grundejerforeningens kontor-assistent er sekretær for bestyrelsen.  

 

  • 13. 

Stk. 1. Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningens virksomhed, herunder drift og vedligeholdelse af eventuelle fælles anlæg.  

 

Stk. 2. Der afholdes møde, så ofte formanden eller to medlemmer finder det nødvendigt. 

 

Stk. 3. Over det under forhandlingerne passerede føres en protokol, der fremlægges og godkendes af bestyrelsen på det næstfølgende bestyrelsesmøde.  

 

Stk. 4. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst fire medlemmer giver møde.  

 

Stk. 5. Bestyrelsens beslutninger træffes ved stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.  

 

  • 14. 

Foreningen tegnes over for tredjemand af et flertal af bestyrelsen eller af formanden og kassereren i forening.  

 

 

 

Revisor og Regnskab.  

 

  • 15

Stk. 1. Generalforsamlingen vælger en revisor og en revisorsuppleant. Genvalg kan finde sted. Revisor og revisorsuppleant skal være statsautoriserede eller registreret revisor.  

 

Stk. 2. Revisor gennemgår mindst én gang årligt foreningens regnskab, der føres af kassereren efter bestyrelsens nærmere bestemmelse, og forvisser sig om, at de i regnskabet opførte aktiviteter er til stede, hvorefter de indgiver deres revisorbemærk-ninger til bestyrelsen.  

 

Stk. 3. Generalforsamlingen vælger to bilags-kontrollanter plus en suppleant af foreningens midte for ét år. Disses opgaver er via stik-prøver, at undersøge de reviderede regnskabs-bilags kvalitet (valitets-vurdering) og udarbejde revisions-beretning til generalforsamlingen.  

 

Stk. 4. I regnskabet hensættes hele foreningens positive forrentning til vejanlægsmidlerne/ vej-fonden. Af kontingentet hensættes minimum 300 kr. pr. parcelkontingent til mindst en af foreningens fonde.  

 

  • 16. 

Foreningens regnskabsår er fra 1. april til 31. marts. Regnskabet skal tilstilles revisor primo april, og sammendrag med revisionspåtegning samt bestyrelsens skriftlige beretning for det forløbne år skal udsendes til medlemmerne samtidig med indkaldelse til generalforsam-lingen.  

 

  • 17. 

Stk. 1. Medlemmernes indbetalinger foretages efter bestyrelsens anvisninger til foreningens konto i en bank. Midler til opsparingsformål investeres i obligationer eller obligations-investeringsforeninger.  

 

Stk. 2. På kontoen kan kun hæves af kassereren i forbindelse med enten formand eller næstformand.  

 

Stk 3. I forbindelse med PC-bank kan der efter reglerne i §17 stk. 2 fra nævnte konto ske overførsel til en driftskonto indeholdende max. 150.000 kr. hvorfra der betales regninger (attesteret efter §17 stk. 2) af PIN-kode indehaveren.  

 

Parcelforeninger.  

 

  • 18. 

Stk. 1. For hver storparcel dannes en parcelforening.  

 

Stk. 2. Som en storparcel defineres det område, hvor de enkelte parceller har vejadgang til samme boligvej. Tvivlsspørgsmål om en storparcels afgrænsning f.eks. hvis flere boligveje indgår i et sammenhængende system, eller når en parcel ikke har vejadgang til en boligvej, men direkte til en stamvej afgøres af bestyrelsen jvf. dog §22.  

 

Stk. 3. Når halvdelen af parcellerne i en storparcel er bygget, kan grundejerforeningens bestyrelse kræve parcelforeningen dannet. Ligeledes kan beboerne, når halvdelen af parcellerne i en storparcel er bygget, stifte parcelforeningen og anmelde dette til grundejerforeningens bestyrelse.  

 

Stk. 4. Bestyrelsen kan give tilladelse til, når særlige forhold taler for det, at parcelforeninger sammenlægges, deles eller at enkelte parceller overflyttes fra én parcelforening til en anden.  

 

Stk. 5. Parcelforeningerne kan udpege en kontaktmand og afgør selv deres vedtægter og organisationsform. Dog må ingen stride mod grundejerforeningens vedtægter eller lyste deklarationer. Hvis en parcelforening ikke organiserer sig, ændrer det ikke på den enkelte parcels tilknytning til grundejerforeningen. Parcelforeningerne er frivillige fra beboernes side. Grundejerforeningen kan dog henvende sig til beboerne i én parcelforening vedrørende helt lokale forhold, uanset organiseringen.  

 

Stk. 6. Parcelforeningerne er pligtig til stedse at holde grundejerforeningens bestyrelse orienteret om gældende vedtægter og sin adresse (kontaktperson). Ligeledes skal grundejerforeningens bestyrelse på forlangende have tilstillet referat(er) fra parcelforeningens generalforsamling.  

 

Stk. 7. Såfremt der ønskes gennemført ændringer ved beplantning ved vejene, legeområderne og andre lignende steder, der hører ind under den enkelte parcelforenings område, afgøres spørgsmålet ved almindeligt flertal blandt parcelforeningens medlemmer.  

Beslutningen om almindeligt flertal bruges også i andre tilfælde, hvor vedtægterne ikke foreskriver andet.  

Eventuel uenighed blandt parcelforeningens medlemmer skal altid forelægges bestyrelsen, og det er ligeledes bestyrelsen, som forestår afklaringen om, hvad der er flertal for. Det er således op til den enkelte beboer/grundejer at indsamle underskrifter/opbakning til eventuelle ønsker og, hvis ikke der er enighed herom i parcelforeningen, da at kontakte grundejerforeningen. 

 

Stk. 8. Det er alene grundejerforeningens bestyrelse der afgør, hvorvidt der skal genplantes vejtræer på boligvejene i parcelforeningernes område. 

 

 

Fællesanlæg og arealer.  

 

  • 19. 

Stk. 1. Grundejerforeningen drager omsorg for ren- og vedligeholdelse af fællesanlæg og arealer, herunder ledningsanlæg, vej- og stianlæg samt støjvolde og større grønne områder, der ikke er knyttet til en enkelt storparcel.  

 

 

Stk. 2. Parcelforeningerne forestår administrationen samt ren- og vedligeholdelse af de til de enkelte storparceller knyttede fællesanlæg, herunder fælles grønne områder for de interne fællesarealer (torvearealer), bortset fra veje og stier samt ledningsanlæg. Grundejerforeningen kan efter aftale overtage enkelte opgaver inden for en parcelforenings område.  

 

Stk. 3. Forsømmer parcelforeningen ren- og vedligeholdelsen m.v. er grundejerforeningens bestyrelse til enhver tid berettiget til at sørge for, at de forsømte forhold bringes i orden, således at alene parcelejere inden for den pågældende storparcels område er pligtig til at bære udgifterne herved.  

 

Stk. 4. Indtil en parcelforening er dannet, administreres storparcellens område af grundejerforeningen.  

 

Stk. 5. Den enkelte grundejer er pligtig til at foretage snerydning på fortov ud for hans parcel.  

 

Stk. 6. Grusningspligten påhviler den enkelte grundejer på såvel vej- som sti- og fortovsarealer, såvel som den enkelte grundejer har pligt til normal renholdelse af tilstødende fortov og vejareal.  

 

  • 20 

Det påhviler bestyrelsen regelmæssigt at orientere foreningens medlemmer via hjemmesiden www.gkh.dk om sit arbejde. Denne orientering skal indeholde information om de væsentligste punkter i bestyrelsens arbejde og kan desuden omfatte andre spørgsmål af betydning for området.  

 

 

 

………………Spalteskift……………… 

Opløsning.  

  • 21. 

Stk. 1. Foreningens opløsning kan kun finde sted efter forslag fra bestyrelsen eller halvdelen af foreningens medlemmer og kan kun vedtages efter de om lovændringer gældende regler. Forslaget skal indeholde bestemmelse om anvendelse af foreningens formue.  

Stk. 2. Foreningen kan dog ikke opløses uden samtykke fra den påtaleberettigede m.h.t. deklaration lyst 25.05.1975 eller senere lyste deklarationer.  

 

  • 22. 

Stk. 1. Forekommer der spørgsmål, hvorom disse love intet foreskriver, er bestyrelsen pligtig til, efter bedste evne og overbevisning, at afgøre og løse disse, men skal dog fremlægge sagen til medlemmernes godkendelse ved førstkommende generalforsamling. I særdeles vigtige anliggender skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.  

 

 

  • 23.

Ingen vedtægtsbestemmelse må være i strid med tinglyste deklarationer eller nogen kommunal vedtægt.  

 

  • 24. 

Ovenstående vedtægter er vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling d. 5. juni 1976, og er senere revideret på flere ordinære generalforsamlinger. Seneste revidering er foretaget på den ordinære generalforsamling d. 22. maj 2023, og disse vedtægter erstatter dermed tidligere vedtagne vedtægter.  

 

Bestyrelsen